Sacrul prin film

De (autor)Dionis Bodiu

27,00 lei

Mituri, ritualuri, hierofanii, experiente. Folosind astfel de mijloace cinematograful are capacitatea fie de a-l pune pe om in fața intalnirii cu transcendentul, fie de a-l confrunta cu consecintele asumarii unui mod de viata fara o directie anume. Prin ele cinematograful marturiseste despre o ordine in spatiul experientei umane, despre sensuri, despre verticalitate. In absenta acestei ordini, pentru om universul nu este altceva decat un joc al intamplarilor si al necesitatii. Sau, dupa cum ar spune Mircea Eliade, un haos.

1 în stoc



Omul modern nu e dispus sa-si negocieze orizontul vietii pe care o duce, sa se separe, fie si numai pentru scurte momente, de singura realitate pe care o are la indemana, cea careia ii datoreaza confortul si bunastarea de care se bucura. Inconjurat de atatea mijloace care il fac sa se distreze tot mai mult, sa comunice fara a mai tine seama de barierele spatio-temporale de odinioara si sa se deplaseze tot mai repede prin lume el si-a largit suficient de mult campul vizual pentru a-si permite sa desconsidere un orizont al existentei sale, dincolo de care sa existe ceva ce ar merita sa fie cunoscut. Astfel, filmul reprezinta in cultura noastra un compromis pe care umanitatea inca este dispusa sa il faca unui trecut al miturilor si simbolurilor ce transcend veacuri si locuri, poleind existența umana cu semnificatii perene. Paradoxal, in ciuda ideologiilor care ii paraziteaza discursul, cinemaul este, alaturi de Biserica, unul dintre ultimele bastioane ale rezistentei rasei umane in fata desacralizarii depline a vietii si a dobandirii totalei eliberari de transcendent. Ramane de vazut pentru cata vreme. (Autorul)

CUPRINS

INTRODUCERE ………………………………9
Discontinuitate si neomogenitate in spatiul culturii contemporane………………..9
Lumea filmului ca spatiu al reflectiei teologice……. 12
Cum ne apropiem de filme? ………………….. 14

1. ORIENTARE MITICA ………………………. 17
Mit si ritual – definitii ………………………. 17
Caracterul mitic al revelatiei si marturisirii crestine .. 20
a. Istorii ale originilor in Biblie ……………… 22
b. Imitatio ……………………………… 24
Caracterul mitic al discursului cinematografic……. 25
a. Alchimia realitatii: timp şi spatiu in cinematografie …………… 26
b. Istorii ale intocmirii realitatii in filme ………. 28
c. Repetabilitate si ritual…………………… 30
d. Asumarea deplina a drumului parcurs……… 37
Actualizari……………………………….. 39

2. EXPERIENTA SACRULUI……………………. 43
Dimensiunile experientei religioase ……………. 43
Hierofanii………………………………… 47
Coincidentia oppositorum …………………… 48
Ontologia sacrului …………………………. 51
Orizont hierofanic …………………………. 55
Concluzii ………………………………… 59

3. SACRUL IN CINEMA ………………………. 60
Filmul ca imagine………………………….. 62
Stil transcendental in filme…………………… 66
Filmul ca religie …………………………… 71
Filmul ca locus theologicus…………………… 76

4. MIJLOACELE SACRULUI IN FILME…………….85
Imagini şi teme biblice………………………. 87
1. Imagini si simboluri eristice………………. 91
2. David si Goliat ………………………… 96
3. „… si adevarul va va face liberi”……………98
4. Alege viata, ca sa traiesti………………… 101
5. Harul ………………………………. 104
6. Puterea izbavitoare a marturisirii…………. 108
Simbolism mitic ………………………….. 112
1. Simbolismul Centrului …………………. 112
2. Simbolismul initierii …………………… 120
3. Nostalgia paradisului ………………….. 130
4. Simbolism cosmogonic …………………. 137
Paradoxul sacrului in ilustrarea absentei……….. 142
Concluzii ……………………………….. 149

5. DE LA EXPERIENTA LA IDEE……………….. 151
1. Fascinatie – intruparea mitului in poveste…….. 156
2. Cutremur – o moarte si o inviere……………. 159
3. Ideea – un nou orizont al vietii……………… 163
4. Concluzii ………………………….. 169

Bibliografie………………………………… 173 

Cod SKU: 226
Categorie:
Autor

Editura

Anul apariției

2018

Nr. pagini

177

ISBN

978-606-8680-67-5

Părerea cumpărătorilor

Nu există nicio părere.

Only logged in customers who have purchased this product may leave a review.