-
Catolicii și Noua Evanghelizare
Dumnezeu nu ne cheamă pe toți să scriem pe un blog sau să fim gazda unei emisiuni la un post catolic de radio. Dar profitând de informarea și formarea pe care ele ni le oferă și folosind propriile noastre conturi de Facebook și Twitter pentru a da mărturie despre credință, putem contribui la Noua Evanghelizare, pentru ca „bogăția infinită a Evangheliei să găsească forme de expresie capabile să ajungă la mintea și la inima tuturor”.
Scott Hahn
-
Principiile moralei creștine
Criza credinței, care este din ce în ce mai resimțită în creștinism, se dezvăluie tot mai clar ca fiind o criză a conștientizării valorilor fundamentale ale vieții umane. Această criză a credinței este hrănită de criza morală a întregii omeniri, dar, la rândul ei, contribuie la intensificarea crizei morale globale.
Joseph Ratzinger (Papa Benedit al XVI-lea)
-
Bobul de grâu
Smerenia nu e o virtute, ci înțelegerea faptului că ne lipsește orice virtute. Iar dacă o numim temelie a oricărei virtuți, ar fi de văzut dacă putem „clădi” ceva pe acea înțelegere sau chiar înălța pe ea virtuți. Evanghelia nu e o școală a virtuții în sensul antichității, ci o școală a slujirii lui Dumnezeu. Asta e altceva, chiar dacă cele două pot fi confundate adesea.
Hans Urs von Balthasar -
Creştinul şi frica
Creştinul şi frica e o carte exigentă. Cititorul poate fi derutat de profunzimea analizelor filozofice, de caracterul dramatic al unor pagini, de numeroasele citate biblice şi de comentarea lor. Dincolo de aceste dificultăţi, pentru a înţelege amploarea lucrării trebuie să ne familiarizăm cu demersul lui Balthasar.
-
Introducere în filosofia creştină
Prin „filosofie creştină“ , înţelegem maniera de a filosofa pe care Papa Leon al XIII-lea a descris-o sub această denumire în enciclica Aeterni Patris şi pentru care l-a oferit drept model pe Sfântul Toma de Aquino.
-
Adâncirea creștinismului
Adancirea crestinismului.
Conferinte populare publicate in revista AGRU.
-
Biblia și Părinții Bisericii
Este, oare, Biblia o carte de istorie sau un text de convingeri? Primii creștini, atunci când au avut-o în mâini, în timp ce soldații romani le dădeau târcoale, gata să îi aresteze și să îi tortureze, căutau ei oare în mod disperat în ea o modalitate de a-și înflori viețile lor amenințate neîncetat? Pentru fiecare dintre ei, Biblia era o carte care ținea de credința și de intimitatea lor.
-
Acţiunea morală
În această carte ne propunem să arătăm cum structurile categoriale îşi fac loc în acţiunea umană. Vrem să arătăm formele speciale ale identităţii şi diferenţei ce au loc în comportamentul omenesc. Făcând aceasta, vom arăta ce este gândirea practică.
-
Catolicii și politica
Catolicii și politica (apărută în Italia în 2013) abordează raportul, mereu susceptibil de tensiuni, dintre responsabilitățile credinței și implicarea în viața politică. Adept convins al democrației și critic acerb al derivelor populiste, autorul cultivă perspectiva politicii ca formă superioară de caritate, la antipodul izolării sectare ori al dublului adevăr, corespunzător unor fidelități pretins ireconciliabile față de exigențele politice și, respectiv, ecleziale.
-
Dumnezeu şi răul
Despre rău ne putem pune întrebarea ce este el. Dar cu cât căutăm să-i cuprindem misterul, cu atât acesta nu se lasă cuprins într-o definiţie. Simţim că este ca o rană în existenţă, iar energia care o produce nu va putea fi decât intensă şi violentă, o cutremurătoare dezlănţuire a libertăţii pusă în joc orbeşte împotriva binelui şi a Transcendenţei. Însă a ne da bătuţi în încercarea de a-l înţelege, ar fi o laşitate; chiar dacă omul ar vrea să abandoneze răul, acesta nu-l va abandona pe om.
Vittorio Possenti
-
Scrieri apocrife și viziuni profetice
De câțiva ani încoace, scrierile apocrife au stârnit un interes crescut în mediile academice. Atenția ne-a fost îndreptată asupra Evangheliei lui Iuda. Bernard Pouderon ne demonstrează că avem de-a face cu o scriere gnostică. Apoi Jeannine Siat se ocupă de studierea deosebirilor dintre evangheliile canonice și evangheliile apocrife, subliniind faptul că cele dintâi aleg să meargă pe linia subiectivității, a obiectivității, pe când celelalte abundă în istorisiri care ne trezesc mai degrabă uimirea. În ele, apelul la imaginație este un fapt omniprezent.
-
De nu veţi deveni precum acest copil
Această carte a lui Hans Urs von Balthasar deschide o nouă colecţie care îi este dedicată în întregime.
De nu veţi deveni precum acest copil este ultima carte scrisă de Hans Urs von Balthasar, o meditaţie luminoasă pe o temă evanghelică. -
Viaţa dobândită prin moarte
Pe cât de prezentă este moartea în viața noastră de zi cu zi, pe atât de neînțeles rămâne ea. Astfel, de-a lungul a trei meditații profunde, Hans Urs von Balthasar urmărește să deslușească misterul morții.
-
Dezvoltarea ideii muzicale
Muzica e o artă temporală. Se pune în mișcare, înaintează și ajunge undeva – sau se întoarce. E un fluviu etern, o eternă varietate, dar melodia plutește în ea ca o legătură semnificativă. Astfel este un simbol pentru consecințele dezvoltării dinamice a lumii.
-
La ce foloseşte literatura?
“La ce foloseste” literatura? Literatura nu este ceva de felul unui ciocan, desi, Kafka, in celebra sa scrisoare catre Oskar Pollak, a infatisat-o ca pe o secure cu care despicam marea inghetata dinlauntrul nostru. Literatura nu este un simplu instrument utilizabil”, ceva ce ne sta la dispozitie, la indemana”. Este adevarat ca omul traieste in” limbaj, iar literatura poate fi, eventual, un habitat. Totusi, ingenuitatea intrebarii ascunde o cunoastere care nu trebuie lasata sa ne scape. Ea dezvaluie, intr-adevar, o nevoie de intelegere a ce este literatura in relatia cu noi, cu lumea noastra si cu spiritualitatea noastra: la ce foloseste literatura?”
-
Frica de răscumpărare
Volumul de față cuprinde șapte texte scrise de Russell Reno între anii 2003 și 2017.
-
Strălucirea lui Dumnezeu în zilele noastre
Joseph Ratzinger / Papa Benedict al XVI-lea ne oferă niște meditații profunde cu privire la ceea ce ar trebui să fie viața noastră întru Cristos trăită în acord cu marile sărbători ale anului liturgic. Astfel, acestă carte cuprinde gânduri despre probleme de maximă actualitate, precum cele ale păcii, sărăciei, nefericirii, alienării, dar și despre ce înseamnă respectul față de mediu, cum ar trebui să arate un bun conducător sau cum să dăm sens timpului nostru – toate acestea văzute din perspectiva semnificației sărbătorilor creștine. Prin aceasta el ne oferă un adevărat ghid de orientare spirituală în lumea de astăzi.
-
Hans Urs von Balthasar despre opera sa
De cinci ori în cursul vieţii sale s-a exprimat Hans Urs von Balthasar despre opera sa, de obicei în apropierea aniversărilor rotunde ale naşterii sale: ca tânăr autor, din “plăcerea de a scoate în relief din vălmăşeala istoriei cele patru-cinci figuri ce reprezintă steaua călăuzitoare a ideii şi misiunii sale”, ca editor şi scriitor, “din grija faţă de cititor” şi pentru a-i oferi acestuia un plan al hăţişului în rapidă creştere al publicaţiilor redactate şi editate de el. Cu puţine săptămâni înainte de moarte între timp fusese încheiată şi Trilogia, cu un epilog arătând spre viitor a încercat, cu ocazia unui colocviu dedicat operei sale la Madrid, să dea încă o dată, în câteva pagini, o “Privire prin gândirea mea”.
-
De la credinţă la teologie
Volumul conţine răspunsurile a şapte reputaţi teologi de limbă franceză (Y-M. Blanchard, P. Bordeyne, J-Y. Calvez, C. Gefferé, J-M. Maldamé, C. Morerod, P. Valadier) la câteva întrebări legate de statutul propriei discipline de cercetare, de relevanţa publică a discursului asupra credinţei, de teme actuale în dezbaterile teologice, de ecumenism etc. Unele întrebări se repetă în cazul mai multora dintre cei chestionaţi, altele sunt adresate în mod specific interlocutorilor.
Sperăm ca ritmul, pe alocuri alert, al volumului să invite cât mai mulţi cititori să parcurgă acest itinerariu contemporan al căutării lui Dumnezeu, pe care autorii îl atestă.
-
Biserica şi economia
Isus nu vorbeste direct de organizarea vietii economice si sociale, dar denunta cu tarie lacomia…Isus avertizeaza impotriva preocuparii pentru avere: Banul “insala” adesea omul, mai spune Isus. Biserica s-a constituit de la inceputurile sale intr-o comunitate de partaj. Nu a rezultat de aici o regula stricta de comunism integral; pe de alta parte, in textele fondatoare ale crestinismului nu se spune ca aceasta situatie ar fi specifica primei Biserici.
-
Evanghelia cotidianului
Protagonista Evangheliei este, de fapt, viata cotidiana: aceea simpla, uneori banala si totusi comuna tuturor femeilor si barbatilor din toate timpurile. In povestirile evanghelice apar aspectele cele mai firesti si mai obisnuite ale traiului zilnic: treburile de zi cu zi,sentimentele si ostenelile oricarui om; apare, de asemenea, latura negativa a vietii, cea care ne surprinde si ne pune in incurcatura, care ne lasa fara grai; apare moartea, apar dezamagirea, esecul, infrangerea…
-
Slava lui Dumnezeu. Vol VII
Nu un „concept” − conceptul de slavă − urmează a fi „analizat” aici, ci un cifru al plenitudinii se vrea integrat în această plenitudine. Interesul nostru este sintetic; tocmai de aceea ultima teologie neotestamentară, cea ioanică, ne va fi mereu punctul de fugă și destinația, deși toate teologiile neotestamentare rămân într-o permanentă mișcare de avansare (în meditația mereu deschisă a Bisericii) și de înălțare (spre Dumnezeu). Importante pentru noi sunt viitorul și gura de vărsare, iar nu categoriile ce-au trebuit integrate în stadiul în care erau încă sursă, material, condiție. Ci doar unicul lucru ce vrea să se exprime prin toate acestea: pe el îl urmărim, fără să ne închipuim că l-am fi cucerit (Filipeni 3,12 sq.).
-
Slava lui Dumnezeu. Vol I
Forma centrală de evidență, de care depinde tot restul, este perceperea formei Dumnezeiești obiective a lui Isus Hristos, care este nu „crezută”, ci „văzută” (oricât de mult am crede în Hristos); în această formă strălucește slava obiectivă a lui Dumnezeu, ea este slava finală (kabôd), trimisă și chemată să-și arunce umbra peste tabernacolul întregii creații. Toate armoniile cercetării teologice iradiază din această slavă și aduc mărturie despre ea, în măsura în care sunt justificate obiectiv și științific.
-
Slava lui Dumnezeu. Vol II
Hans Urs von Balthasar (1905 –1988), preot catolic elvețian considerat unul dintre cei mai mari teologi apuseni ai secolului XX. Prin influența ideilor sale nu doar asupra papei Ioan Paul al II-lea, cât și asupra Card. Joseph Ratzinger, cu care a fondat revista Communio și asupra Catehismului Bisericii Catolice, care au consolidat mai târziu învățătura Conciliului și a papilor postconciliari, creația lui Balthasar pe aproape la fel de monumentala operă a maestrului său, Cardinal Henri de Lubac, a contribuit, fără îndoială, la modelarea catolicismului și a direcției sale de dezvoltare propice noului secol.
-
Slava lui Dumnezeu. Vol III
Dante, Ioan al Crucii, Hamann, Soloviov, Hopkins, Péguy.
Autori pe care i-am citit sau am vrea să-i citim, nume semnificative din marea cultură europeană, și pe care Hans Urs von Balthasar i-a convocat în „stilurile laice”. Ceea ce-i unește, așadar, este mai întâi statutul lor eclezial. Dar cum anume acest aspect minor devine relevant din perspectiva viziunii creștine este în sarcina teologului să o dovedească. Iar Balthasar reușește să o facă aici într-un mod strălucit.
„Slava” este una dintre marile cărți ale gândirii creștine din a doua jumătate a secolului XX, care continuă să hrănească mințile și inimile creștinilor mileniului III. Acesta e pariul editorului.